Oruçlunun, Kendi̇si̇ne Sataşan Kimseye Ne Söyleyeceği

ORUÇLUNUN, KENDİSİNE SATAŞAN KİMSEYE NE SÖYLEYECEĞİ 


(إِنيِّ صاَئِمٌ، إِنيِّ صاَئِم)


“Ben oruçluyum, ben oruçluyum.”

 Hadisi rivayet eden sahabî:

 Ebû Hureyre radıyallahu anh.

Bkz. Buhârî, Fethu’l-Bârî ile birlikte (4/103) [H. no: 1894]; Müslim, (2/806) [H. no: 1151]

 ŞERH

Hadisin tamamı şöyledir:

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle 
buyurmuştur:



✅ “Oruç (günahlara ve cehennem ateşine karşı koruyucu bir) kalkandır.

✅ Oruçlu olan kişi, çirkin sözler söylemesin ve cahilce davranışlarda bulunmasın.

✅ Şayet biri kendisine hakaret eder ya da onunla kavgaya yeltenirse ‘Ben oruçluyum, ben oruçluyum.’ desin.

✅ Canım elinde olan Allah’a yemin olsun ki oruçlunun ağız kokusu, Allah katında misk kokusundan daha hoştur.

✅ (Allah şöyle buyurmuştur:) Oruçlu kişi; yemesini, içmesini ve şehvetini Benim (rızam) için terk eder. Oruç, yalnızca Benim rızam için yapılan bir ibadettir ve onun mükâfatını da bizzat Ben vereceğim. Her iyiliğin karşılığı (en az) on misli sevaptır (Ancak oruç hariçtir, onda bir sınır yoktur).”

👉 “Oruç;” niyet edilerek fecrin doğuşundan güneşin batışına kadar yeme, içme, cinsî münasebet gibi halleri terkederek yapılan ibadettir.

👉“Çirkin konuşmasın,” yani edebe aykırı, kaba, müstehcen ve kötü sözler söylemesin.

👉“Cahilce davranışlarda bulunmasın,” yani cahil insanların yaptığı bağırıp çağırma, edepsizlik etme vb. gibi davranışlarda bulunmasın.

👉“Şayet biri kendisine hakaret eder ya da onunla kavgaya yeltenirse ‘Ben oruçluyum.’ desin,” yani biri, kendisine hakaret ve kavga etmek amacıyla sataşacak olursa “Ben oruçluyum.” desin. Böylece daha işin başında onun sataşmasını engellemiş olur.

‼️ Hadisten, oruçlu birinin kendisine karşı bu tür davranışlarda bulunan kimseye aynı şekilde karşılık vermemesi, aksine ‘Ben oruçluyum.’demekle yetinmesi gerektiği anlaşılmaktadır. Ancak o kişi ısrarla kendisine sataşıp gerçekten kavgaya girişirse bu durumda en hafif ve en uygun şekilde onu kendinden uzaklaştırarak kendini savunur.


HADİSTEN ANLAŞILANLAR:

1️⃣Oruçlu kişi, güzel ahlaklı olmaya daha çok önem vermeli ve kötülüğe, riya için değil Allah rızası için iyilikle karşılık vermelidir. Birisi kendisine sataştığı vakit, “Ben oruçluyum.” diyerek onu uyarmalı ve yaptığına son vermesini sağlamalıdır.


2️⃣Orucun amaçlarından biri, midenin yanı sıra diğer organlara da oruç tutturmaktır. O nedenle oruçlu, bütün azalarını günahtan, dilini de yalan, gıybet vb. çirkin sözlerden korumalıdır.


3️⃣ Maslahat gereği müslümanın yaptığı bir ibadeti dile getirmesinde riyadan uzak olmak şartıyla bir sakınca yoktur.


4️⃣ Müslüman, öfkesinin kendi nefsi için değil Allah için olması hususunda kendisini eğitir.

[Kaynak: Hisnu'l-Muslim Şerhi-Guraba yay.] 

Bu blogdaki popüler yayınlar

"Hakikat Kitabevi" Pislik Yayıyor

Dua ve Zikirler Hısnul Müslim

İMÂM MÜSLİM (204-261) Biyografi